Logo Erasmus MC.
Topbalk beeld rechts.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Algemeen


Zorgkosten voor onverzekerde patiënten

Zorgkosten voor onverzekerde patiënten


Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht om zich te verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Als u niet verzekerd bent bij een Nederlandse zorgverzekering bent u een onverzekerde patiënt. Als onverzekerde patiënt moet u de volledige kosten van de behandeling zelf betalen. U leest hier hoe dat werkt.

Identificatieplicht


Als u medische zorg nodig heeft, moet u zich identificeren. Identificeren kan met een geldig Nederlands paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsdocument. Kinderen moeten zich ook identificeren. Voor een pasgeboren kind kunt u bij de gemeente eventueel tijdelijk als vervanging van een identiteitsbewijs een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) met Burgerservicenummer (BSN) opvragen. Bij uw identiteitsgegevens horen ook uw adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres.

Spoedeisende hulp


Als u acuut medische zorg nodig heeft, heeft u altijd recht op spoedeisende hulp. We spreken van acuut medische zorg als u binnen enkele minuten of uren zorg nodig heeft om overlijden of blijvende gezondheidsschade te voorkomen.

Als u in zo’n situatie naar het Erasmus MC komt, moet u een aanbetaling doen bij de balie. De definitieve kosten van uw behandeling op de spoedeisende hulp factureren wij achteraf.

Geplande zorg


Heeft u geen acute medische zorg nodig, maar wilt u wel een afspraak maken in het Erasmus MC? Dan wordt er gesproken van geplande zorg.

Voordat wij een afspraak voor u kunnen maken, moet u eerst een aanbetaling doen.

Verschil aanbetaling en factuur


De uiteindelijke factuur kan hoger of lager zijn dan de aanbetaling die u heeft gedaan. Is het bedrag op de factuur hoger dan de aanbetaling? Dan moet u het verschil bijbetalen. Is het bedrag op de factuur lager dan de aanbetaling? Dan krijgt u het verschil terug van het Erasmus MC.

Verwachte zorgkosten


Het Erasmus MC is verplicht om de zorgkosten volgens de Wet & Regelgeving van de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) te factureren.

De zorgkosten worden met een Diagnose Behandeling Combinaties (DBC) gefactureerd. In een DBC staat welke diagnose bij uw behandeltraject hoort en welke behandeling(en) u heeft gehad. Uw totale behandeling kan uit meerdere facturen bestaan.

Meer informatie over de zorgkosten kunt u vinden op de NZA website: https://www.nza.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/de-ziekenhuisrekening of de zorgwijzer https://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgnota.

Hoogte van uw zorgkosten


Elke DBC heeft een eigen vaste prijs. De prijslijst van alle DBC’s is gepubliceerd op de website van het Erasmus MC en wordt ieder jaar herzien en vastgesteld. De prijslijst vindt u op: https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/passantenprijslijst

Wanneer u vooraf aan uw (vervolg)behandeling de zorgkosten wilt weten dan kunt u in het Erasmus MC navragen welke DBC zal worden gefactureerd. U kunt dan in de prijslijst de bijbehorende prijs opzoeken. U bent vrij om bij andere ziekenhuizen te informeren wat de kosten zijn voor dezelfde DBC, zodat u dit kunt vergelijken en een keuze kunt maken in welk ziekenhuis u behandeld wilt worden.

Eigen verantwoordelijkheden


Als patiënt bent u zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van de verwachte kosten. Zo komt u niet voor onverwachte kosten te staan. Wijzigingen in uw zorgvraag, de verwachte behandeling, duur van de behandeling of een nieuwe zorgvraag bij een andere afdeling kunnen ervoor zorgen dat uw factuur hoger uitvalt.

Alsnog verzekeren?


Uiteraard kunt u ervoor kiezen om u of uw kind voorafgaand aan uw behandeling alsnog te verzekeren bij een Nederlandse zorgverzekeraar.

Let op: gaat uw verzekering in na uw eerste afspraak of onderzoek? Dan betekent dit dat u het eerste traject zelf moet betalen.

Heeft u nog vragen?


Heeft u een buitenlandse verzekering of denkt u in aanmerking te komen voor een regeling dan kunt u contact opnemen met de frontservice, zie het kopje 'contact'.

Meer informatie?


Voor informatie en adviezen verwijzen wij u naar de zorgverzekeringslijn:

Contact


Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op via:





Foldernummer: 0000764-03-21


Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien