Logo Erasmus MC.
Topbalk beeld rechts.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Algemeen oncologisch


Wegwijs op de dagbehandeling oncologie en hematologie

Wegwijs op de dagbehandeling oncologie en hematologie


U wordt voor een chemokuur of andere (oncologische) behandeling opgenomen op de dagbehandeling oncologie en hematologie in het Erasmus MC Kanker Instituut. Daarnaast worden hier ook hematologie patiënten behandeld van het Sikkelcelcentrum en het Hemofiliebehandelcentrum. We kunnen ons voorstellen dat u veel vragen heeft. Met deze informatie maken wij u graag wegwijs op onze dagbehandeling. We doen ons best uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Heeft u persoonlijke vragen of opmerkingen over uw behandeling of verzorging? Dan kunt u uiteraard terecht bij uw arts, uw verpleegkundige of andere medewerkers van het Erasmus MC.

Over uw opname op de dagbehandeling


Over de dagbehandeling interne oncologie & hematologie


De dagbehandeling is open op werkdagen:

  • maandag t/m woensdag van 08.00-20.00
  • donderdag en vrijdag van 08.00-17.30.
Op feestdagen en in het weekend is de dagbehandeling gesloten.

De dagbehandeling heeft 19 behandelstoelen en 17 bedden.
behandelstoelen in de dagbehandeling


Voor uw opname


Voor uw opname ontvangt u van ons een brief waarin staat op welke dag en waar u wordt verwacht voor de behandeling. Ook leest u in deze brief waar u zich kunt aanmelden bij aankomst in het ziekenhuis.

Verhinderd
Kunt u op de geplande datum niet komen? Laat ons dat dan zo snel mogelijk weten. De contactgegevens vindt u in uw afsprakenbrief.

BMRO-, MRSA- of coronabesmetting
Bent u besmet met MRSA, BMRO of met het coronavirus? Neem dan vooraf contact met ons op.

Aankomst in het ziekenhuis


Neem bij een bezoek aan het Erasmus MC altijd uw identiteitsbewijs mee. Dat heeft u nodig bij het aanmelden of inschrijven. U kunt hiervoor uw paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of rijbewijs gebruiken.

Parkeren

U kunt parkeren in de parkeergarage aan de Westzeedijk of aan de Wytemaweg. Bij de hoofdingang en de ingang Zimmermanweg is geen parkeermogelijkheid, maar u kunt zich hier wel af laten zetten. Bij de ingang staan rolstoelen die u kunt gebruiken met een muntstuk van € 2,-. Na gebruik krijgt u uw muntstuk terug.

Aanmelden bij de ingang

U gaat naar een van de aanmeldzuilen bij de ingangen. Hier scant u uw identiteitsbewijs. Op de zuil staat aangegeven waar u uw paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of rijbewijs kunt aanbieden. U ontvangt een dagticket met daarop het gebouw en de etage waar u wordt opgenomen.

Eerst bloed prikken?
Soms staat in uw brief aangegeven dat u eerst bloed moet laten prikken. Op uw dagticket staat de route naar de Bloedafname. Heeft u een PICC-lijn, Hickman-katheter of een Port-A-Cath? Dan kunt u bloed laten prikken op de dagbehandeling. U meldt zich dan aan de balie van de dagbehandeling oncologie en hematologie. Het bloedprikken moet 1 uur voor de afspraak plaatsvinden.

Uw verblijf op de dagbehandeling


Aanmelden bij de balie van de dagbehandeling
Met de route op uw dagticket en de bewegwijzering in het ziekenhuis gaat u naar de dagbehandeling. Bij aankomst op uw etage scant u de barcode van uw dagticket op de zuil daar. Zo weten wij dat u er bent. We verwachten u maximaal 10 minuten voor uw afspraak in de wachtruimte op de etage.

Moet u langer wachten op uw behandeling dan volgens de planning, dan kunt u bij de baliemedewerker in de wachtruimte uw telefoonnummer achterlaten. U kunt dan gerust de etage verlaten. Kijk eens in een van onze winkels, in het patiëntinformatiecentrum (PATIO) of neem plaats in een van de restaurants, binnentuinen of wachtgebieden.

Verloopt uw afspraak volgens de planning, dan kunt u plaatsnemen in het wachtgebied tot u wordt opgehaald. De volgorde van binnenkomst is niet altijd de volgorde waarin u wordt opgeroepen, omdat u met patiënten van verschillende specialismen in hetzelfde wachtgebied wacht.

Heeft u voor uw afspraak op de dagbehandeling een afspraak bij uw behandeld specialist? Houd er dan rekening mee dat het 1 tot 1,5 uur kan duren tot uw kuur klaar is.

Ontvangst op de dagbehandeling
Een verpleegkundige haalt u op uit het wachtgebied en brengt u naar uw stoel, bed of eenpersoons-patiëntenkamer. Hij of zij stelt u een aantal vragen die belangrijk zijn voor uw behandeling en verpleging. Bijvoorbeeld of er bijzonderheden zijn voor uw opname, wat uw contactpersoon is en of u allergieën heeft.

Wachten op de dagbehandeling
Op de dagbehandeling worden patiënten van verschillende specialismen behandeld. Het kan gebeuren dat u even moet wachten voordat wij uw behandeling kunnen starten. Wij doen ons best de wachttijd tot een minimum te beperken.

Begeleider
Bij de eerste behandeling mag er één begeleider mee naar de dagbehandeling. Bij alle andere behandelingen mogen geen begeleiders mee naar de dagbehandeling.

Verschillende specialismen
Op de dagbehandeling ontvangen we patiënten die voor verschillende specialismen komen, in dezelfde behandellounge. Onze verpleegkundigen worden dan breder ingezet. Dat betekent dat u misschien niet altijd door dezelfde verpleegkundige geholpen wordt.

Identificatiebandje
Voor uw eigen veiligheid is het belangrijk dat wij weten wie u bent, zodat er geen verwisseling van patiënten plaatsvindt. Bij aankomst op de dagbehandeling krijgt u een identificatiebandje: een plastic polsbandje met uw naam, geboortedatum en afdeling. U moet dit altijd dragen. Wij moeten er zeker van zijn dat we een onderzoek bij de juiste persoon uitvoeren en medicatie aan de juiste persoon geven. Om vergissingen voor te zijn, kan het voorkomen dat u herhaaldelijk (bij ieder onderzoek, medicatietoediening en dergelijke) gevraagd wordt naar uw naam en geboortedatum, ook al draagt u dit bandje. Dit doen we als extra controle. Wij vragen hiervoor uw begrip, omwille van uw veiligheid. Is het bandje beschadigd of verwijderd voor een onderzoek of operatie? Vraagt u dan een nieuw bandje.

Internet
In het Erasmus MC heeft u gratis toegang tot internet via een draadloos netwerk. Dit wifi-netwerk heeft de naam 'Hotspot' en is aanwezig op alle etages van de kliniek, bijna alle openbare ruimten en de meeste poliklinieken. Iedereen kan vrij gebruik maken van deze dienst. Verbind hiervoor uw telefoon, tablet of laptop met het netwerk ‘Hotspot’, open een webbrowser en ga naar een willekeurige website. U krijgt dan een pagina waarop u akkoord moet gaan met enkele gedragsregels en voorwaarden. Daarna wordt de verbinding opengezet. Op de afdeling zijn tablets aanwezig voor algemeen gebruik.

Maaltijden

Voor uw (brood)maaltijden komt een van onze facilitair zorgmedewerkers bij u langs met een broodbuffetkar. U kunt zelf een keuze maken uit het aanbod. Eten en drinken is belangrijk, ook tijdens uw verblijf in het ziekenhuis. Zorg ervoor dat u, als het kan en mag, voldoende eet en drinkt. De maaltijden zijn bestemd voor de patiënten; begeleiders moeten voor hun eigen maaltijd zorgen. De broodmaaltijd is tussen 12:00 en 14:00 uur beschikbaar.

Naar huis


Vervolgafspraken
Om dat een chemobehandeling vaak uit een serie behandelingen bestaat , krijgt u de vervolgafspraken per post thuisgestuurd.

Mijn Erasmus MC
Als patiënt van het Erasmus MC heeft u toegang tot Mijn Erasmus MC. U kunt hier een samenvatting van uw medisch dossier inzien. Het gebruik van Mijn Erasmus MC is beveiligd met DigiD met sms-functie. Op onze website leest u welke informatie u hier aantreft. Inloggen op Mijn Erasmus MC kunt u altijd en overal via http://www.erasmusmc.nl/mijnerasmusmc.

Behandeling en verzorging


U wordt behandeld en verzorgd door een team van specialisten en verpleegkundigen.

Arts
De arts is verantwoordelijk voor de medische zorg op de dagbehandeling. Op de dagbehandeling zelf is geen arts aanwezig. Als het nodig is kan de arts wel naar de dagbehandeling komen.

Verpleegkundigen
Op de dagbehandeling werken de verpleegkundigen voor meerdere specialismen. Daarom heeft u niet iedere keer dezelfde verpleegkundige. De verpleegkundigen zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken en doen hun best om uw verblijf zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Met vragen over uw verzorging kunt u bij hen terecht.

Medicatie
Op de dagbehandeling krijgt u de noodzakelijke medicijnen van de ziekenhuisapotheek. U kunt uw recepten bij de dagbehandeling afgeven op de dag u daar onder behandeling bent. De apotheek levert uw medicijnen dan bij af bij de voor u bestemde behandelstoel op de dagbehandeling.

Voorzieningen buiten de dagbehandeling


Patiëntinformatiecentrum Oncologie (PATIO)
Het patiënteninformatiecentrum is er voor iedereen die met kanker te maken krijgt, als patiënt of naaste. Het informatiecentrum bevindt zich aan de Zimmermanweg en is geopend van maandag t/m vrijdag van 8.00 - 16.30 uur. Voor alle mogelijkheden en activiteiten: www.erasmusmcpatio.nl Telefoon (010) 704 12 02. Mail: patio@erasmusmc.nl

Poliklinische apotheek
Aan de Zimmermanweg is een poliklinische apotheek. Iedereen met een recept voor medicatie kan hier terecht. Naast medicatie beschikt de apotheek over een assortiment zelfzorgmiddelen zoals pijnstillers, pleisters, zalven en middelen tegen allergie. De apotheek is geopend op maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 18.00 uur. In de Passage is ook een poliklinische apotheek.

Uw recepten kunt u bij de dagbehandeling afgeven op de dag dat u daar onder behandeling bent. De apotheek levert daar uw medicijnen af.

Suggesties en klachten


Als u niet of juist wel tevreden bent met de gang van zaken tijdens uw verblijf, horen wij het graag. Ook wanneer u suggesties voor ons heeft. Het Erasmus MC streeft naar goede zorg. Het is mogelijk dat u over uw behandeling of het verblijf in het ziekenhuis niet tevreden bent. Het ligt voor de hand dat u uw klacht allereerst bespreekt met degene die volgens u verantwoordelijk is voor het gebeurde. Als u dit niet wenst of als dit overleg niet leidt tot een voor u bevredigend resultaat, dan kunt u uw klacht melden bij de receptie. Daar ontvangt u de gegevens van een klachtenfunctionaris. Uw klacht kunt u dan vervolgens schriftelijk indienen bij de klachtenfunctionaris. Na ontvangst van de klacht zal de klachtenfunctionaris zo spoedig mogelijk met u contact opnemen.

Meer informatie


Screening resistente bacteriën: MRSA en BRMO

Rechten en plichten als patiënt
Klachtenopvang
Wel of niet reanimeren voor volwassenen (ouder dan 16 jaar)
Informatie over het nieuwe aanmeldproces
Parkeren



Foldernummer: 0000618-09_20


Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien