Logo Erasmus MC.
Topbalk beeld rechts.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst


De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Orthopedie


Sarmiento bovenarmbrace (Orthopedie gipskamer)

Sarmiento bovenarmbrace (Orthopedie gipskamer)


De bovenarmbrace zorgt ervoor dat uw gebroken arm in de juiste stand geneest. Het omgaan met de brace vraagt wat vaardigheid en kennis. Informatie hierover hebben we, samen met voor u belangrijke oefeningen, voor u op een rij gezet.

Wat is een Sarmiënto-brace?


Een brace is een koker van kunststofmateriaal die ervoor zorgt dat de breuk in uw arm niet kan verschuiven. De brace wordt voor u op maat gemaakt waardoor hij precies om uw bovenarm past. Doordat u uw arm met een brace beter kunt bewegen dan met een gewoon gipsverband geneest de breuk sneller. Ook kunt u goed oefenen met de elleboog en de pols. Het principe van deze Sarmiënto-brace is dat de koker door middel van klittenbanden strakker kan worden getrokken. Dankzij de weke delen (huid, spieren, vet en dergelijke) blijft de koker hierdoor op zijn plek blijft staan. De brace draagt de naam van de bedenker: de heer Sarmiënto.

Hoe gaat u om met uw brace?


De arts vertelt u tot hoever u uw arm mag gaan bewegen. U mag de bewegingen opbouwen, maar u mag uw arm niet te zwaar belasten. Dat wil zeggen dat u geen zware voorwerpen mag tillen en dat er - behalve de druk van de brace - geen druk op uw arm mag worden uitgeoefend.

Het af- en aandoen van de brace


Belangrijk: dit mag u pas doen na toestemming van de gipsverbandmeester of uw arts!

  1. U gaat zitten en laat uw arm naar beneden hangen.
  2. U maakt de klittenbanden los.
  3. De brace is nu makkelijk te verwijderen.
  4. Verwijder de oude katoenen kous.
  5. U kunt nu uw arm wassen en afdrogen.
  6. Doe een nieuwe kous om tot voorbij de elleboog.
  7. Nu doet u de brace weer om uw bovenarm.
  8. Maak de klittenbanden vast.
  9. Sla de kous terug.
  10. Vervolgens kunt u uw kleding over de brace aantrekken.
De katoenen kous kunt u zelf wassen.

Het dragen van de sling


Oefeningen


De opbouw van de bewegingen zorgt ervoor dat uw schouder, elleboog en pols mobiel blijven. Om gewrichtsklachten te voorkomen, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk gaat oefenen. Let er wel op dat u stopt zodra het pijn doet op de plaats waar de breuk zit. U mag pas weer verder gaan als de pijn weg is. Als de pijn aanhoudt of steeds weer terugkomt, moet u contact opnemen met het ziekenhuis.

Voor het krijgen (of houden) van een goede conditie doet u de oefeningen met uw pols, elleboog en schouder. De oefeningen stimuleren ook de bloedsomloop, de gewrichten blijven soepel en de spierkracht blijft zoveel mogelijk op peil.

De oefeningen doet u met de brace aan. Doe iedere oefening 5 keer achter elkaar en herhaal dit 3 keer per dag (bijvoorbeeld na het ontbijt, lunch en avondeten).

  1. Maak 3 tellen lang een stevige vuist, strek daarna uw vingers 3 tellen en spreidt tot slot de vingers 3 tellen.
  2. Vouw uw handen in elkaar en draai de pols linksom en vervolgens rechtsom.
  3. Probeer uw elleboog volledig te buigen en strekken en houdt het strekken 10 tellen vast.
  4. Draai rondjes met uw schouder: ga in een iets voorovergebogen houding staan met de arm gestrekt richting de grond en maak een ronddraaiende beweging vanuit de schouder.

Wanneer contact opnemen?


Vragen kunt tijdens uw controlebezoek stellen aan uw arts of aan de gipsverbandmeester. Zij helpen en adviseren u graag.

Contact


Gipskamer (maandag t/m vrijdag van 8.00 - 16.30 uur):
(010) 703 34 52 of gipskamer@erasmusmc.nl
Spoedeisende Hulp (SEH) (alleen 's avonds en in het weekend):
(010) 703 35 82


Foldernummer: 0000515-08_17

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien