Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Patiëntenfolder

Ontslag uit het Erasmus MC

Download PDF

Wanneer u in het Erasmus MC bent of wordt opgenomen, komt er een moment waarop u weer naar huis mag of wordt overgeplaatst naar een andere zorginstelling. Voordat u het ziekenhuis verlaat, is het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent over het ontslag en de periode daarna. Weet u bijvoorbeeld wat u kunt doen als u nog pijn heeft? In welke situatie moet u contact opnemen met de behandelend arts? Is het u duidelijk welke activiteiten u straks al wel kunt doen en welke nog niet? Hier leest u hoe de ontslagprocedure verloopt en welke vragen u kunt stellen aan de verpleegkundige en arts, zodat u goed voorbereid naar huis gaat. U kunt deze informatie gebruiken bij het ontslaggesprek of de andere gesprekken die u heeft met de verpleegkundige of arts over de periode na uw opname.

Over uw ontslag

Ontslagdatum

De ontslagdatum is de datum waarop u daadwerkelijk het ziekenhuis gaat verlaten. De arts of verpleegkundige bespreekt deze datum met u, bij voorkeur zo vroeg mogelijk in de opnameperiode. Deze datum kan nog veranderen, bijvoorbeeld wanneer er complicaties zijn of wijzigingen in de behandeling. Door u zo vroeg mogelijk op de hoogte te brengen van de verwachte ontslagdatum, heeft u de mogelijkheid om van tevoren al dingen te regelen voor uw terugkeer naar huis. U kunt zelf ook tijdens de dagelijkse artsenvisites vragen naar de verwachte ontslagdatum.

Ontslaggesprek

U heeft een ontslaggesprek waarin u informatie ontvangt over de periode na opname. U krijgt veel informatie en het is dan ook begrijpelijk als u niet alles in een keer onthoudt of begrijpt. Het is vaak fijn om een vertrouwd persoon bij het gesprek aanwezig te laten zijn. Twee personen horen meer dan één. Geeft u het altijd aan als iets niet duidelijk is of als u nog vragen heeft. Bespreek ook uw eventuele zorgen. Tijdens het ontslaggesprek worden de volgende punten met u besproken:

Medicatie
  • U krijgt uitleg over uw huidige medicatie en ook over de gestopte/gewijzigde medicatie en de reden hiervoor. U ontvangt de bijsluiters van uw huidige medicatie en een actueel medicatieoverzicht. Dit overzicht wordt ook naar uw apotheek verstuurd.
  • U krijgt recepten mee voor de medicatie die u na de ziekenhuisopname moet gebruiken. Zo nodig krijgt u voor de eerste 24 uur medicatie mee naar huis.
  • U ontvangt schriftelijke informatie over pijnbestrijding en het afbouwen van de pijnmedicatie.
Fysiek herstel
  • U wordt geïnformeerd over uw verwachte herstel en de eventuele complicaties die kunnen optreden. U hoort ook wat u kunt doen en met wie u contact kunt opnemen als er problemen zijn.
  • U ontvangt informatie over leefregels: bijvoorbeeld voeding, rust, beweging, wanneer u weer aan het werk mag etc.
  • Wanneer u hulpmiddelen nodig heeft, krijgt u uitleg over het gebruik.
  • U krijgt informatie over wondverzorging, zodat u dit thuis zelf kunt doen.
  • Heeft u verpleegmaterialen nodig, dan krijgt u hiervoor recepten mee.
Nazorg
  • U krijgt informatie over de mogelijkheden voor nazorg. Denkt u hierbij aan het verblijf in een verpleeghuis of verpleegkundige zorg thuis.
Vervoer
  • Het vervoer naar huis of andere zorginstelling wordt met u besproken.

Bureau Nazorg

Wanneer u aansluitend aan de opname in het ziekenhuis nog zorg nodig heeft, probeert de verpleegkundige samen met u een inschatting te maken welke zorg nodig is: bijvoorbeeld verblijf in een verpleeghuis of verpleegkundige zorg thuis. Dit hangt af van uw medische situatie en de situatie bij u thuis. De verpleegkundige neemt contact op met de transferverpleegkundige van Bureau Nazorg. De transferverpleegkundige regelt deze zorg aansluitend aan de opname. Het is goed om van tevoren alvast na te denken over de mogelijkheden en uw persoonlijke wensen. U kunt hiervoor ook rechtstreeks met de transferverpleegkundige contact opnemen: (010) 703 47 75, e-mail: bureau.nazorg@erasmusmc.nl.

Ontslagbrief, overdracht en controleafspraak

De ontslagbrief wordt naar de huisarts of verwijzend specialist gestuurd. U kunt uw ontslagbrief inzien via ‘Mijn Erasmus MC’, het beveiligde portaal op onze website. In de ontslagbrief staat informatie over onder andere de reden van opname, onderzoeksgegevens, diagnose, behandeling, complicaties en eventuele vervolgafspraken.

Wanneer de zorg voor u wordt overgedragen aan een andere zorgverlener (verpleegkundige thuiszorg of andere zorginstelling), dan krijgt u een schriftelijke verpleegkundige overdracht mee. Dit geldt ook wanneer u na ontslag nog paramedische zorg nodig heeft (bijvoorbeeld fysiotherapeut of diëtist). Eventueel krijgt u een vervolgafspraak mee voor controle op de polikliniek of worden er met u afspraken gemaakt over de termijn waarop u weer voor controle wordt verwacht.

Checklist voor het ontslaggesprek

Onderstaande vragen kunt u bij de hand houden tijdens het ontslaggesprek. Zo weet u zeker dat er niets onbesproken blijft.

Nazorg

  • Is het voor u duidelijk of u nog extra zorg en hulp nodig heeft als u weer thuis bent?
  • Als u nog zorg nodig heeft, is het duidelijk waar u (tijdelijk) zorg en hulp bij nodig heeft?
  • Welke zorg en hulp kunnen uw naasten u thuis geven?
  • Wie zou u ook nog kunnen inschakelen? Bijvoorbeeld buren, thuiszorg, vrijwillige thuiszorg.
  • Weet u waar u terecht kunt voor hulp en informatie?
Hulpmiddelen (bijvoorbeeld verbandmateriaal, loophulpmiddelen, etc.)
  • Heeft u informatie gekregen over hulpmiddelen die u thuis nodig heeft?
  • Heeft u duidelijke instructies gekregen over het gebruik van deze hulpmiddelen?
  • Zijn hulpmiddelen en/of aanpassingen die u na uw ontslag direct nodig heeft geregeld?
  • Weet u welk wondmateriaal u thuis nodig heeft en heeft u hier een recept voor gekregen?
Complicaties en medische vragen
  • Weet u in welke situaties het raadzaam is om (snel) contact op te nemen met het ziekenhuis? En wie u hiervoor kunt bereiken tijdens en na kantooruren?
  • Is het duidelijk met welke vragen u terecht kunt bij het ziekenhuis? En bij wie: de afdeling, uw behandelend specialist of de Spoedeisende hulp? En bij welke vragen u contact opneemt met uw huisarts?
Gevolgen voor uw dagelijks leven
  • Weet u wat de gevolgen van de ziekte en de opname kunnen zijn?
  • Is het voor u en uw naasten duidelijk welke ongemakken u kunt tegenkomen in uw dagelijks leven?
  • Is het voor u duidelijk wat u zelf kunt doen om uw klachten te verminderen en herstel te bevorderen?
  • Weet u wat u na ontslag al wel zelf kunt doen en wat u (voorlopig) wordt afgeraden om te doen? U kunt hierbij denken aan in bad gaan of douchen, huishoudelijke activiteiten, autorijden en dergelijke.
Medicatie
  • Heeft u voldoende uitleg gekregen over gebruik van medicijnen?
  • Indien u meerdere medicijnen moet gebruiken, heeft u dan voldoende informatie gekregen over het combineren van deze medicijnen?
  • Weet u welke bijwerkingen kunnen optreden?
  • Heeft u recepten nodig voor in de thuissituatie?
  • Heeft u medicijnen nodig voor uw eerste dag thuis? De apotheek heeft niet altijd alle medicijnen op voorraad.
Vervolgafspraken
  • Zijn er vervolgafspraken met de arts of andere zorgverleners in het Erasmus MC nodig en zo ja, zijn deze ook gemaakt?
Andere behandelaars
  • Zijn andere specialisten bij wie u onder behandeling bent (ook die in andere ziekenhuizen) geïnformeerd over uw opname en medicatie?
Steun
  • Heeft u of hebben uw naasten behoefte aan steun van anderen na uw ontslag?
  • Weet u waar u die steun kunt zoeken?
  • Heeft u informatie gekregen over patiëntenverenigingen?
  • In de kennis- en adressenbank van de NPCF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie) kunt u op trefwoord zoeken naar patiëntenverenigingen.

Zorgwinkel

Aan de Zimmermanweg 3 (naast de hoofdingang) vindt u de zorgwinkel van het Erasmus MC. Hier kunt u terecht voor het kosteloos lenen of huren van zorghulpmiddelen. Ook kunt u hier gezondheid- en verzorgingsartikelen of andere handige hulpmiddelen kopen. Voor meer informatie: bel (010) 704 11 76 of kijk op https://www.zorgwinkelerasmusmc.nl.

U kunt ons helpen de zorg te verbeteren

Het Erasmus MC hecht aan goede kwaliteit van zorg en tevreden patiënten. Wij vinden het belangrijk te weten wat we goed doen en ook wat we nog kunnen verbeteren. Daarom kan het zijn dat wij u een aantal vragen stellen over de zorg (mondeling, schriftelijk of digitaal). Door uw ervaring met ons te delen, helpt u ons om onze zorg en dienstverlening te verbeteren. Wij hopen dat u, indien gevraagd, hieraan wilt meewerken. Het spreekt vanzelf dat wij hierbij uw privacy respecteren.