Logo Erasmus MC.
Topbalk beeld rechts.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

Diëtetiek


De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Tips voor kinderen met een laag gewicht

Tips voor kinderen met een laag gewicht


Heeft uw kind een te laag gewicht? De beste manier om aan te komen is vaak en voldoende eten. Houd bijvoorbeeld 5 tot 7 kleine maaltijden per dag aan. Wij geven u graag een aantal tips voor gezonde voeding voor uw kind.

Schijf van 5


De Schijf van 5 van het Voedingscentrum is een goed hulpmiddel om te zorgen dat uw kind in ieder geval de dagelijkse nodige voedingsstoffen inneemt. Kies iedere maaltijd iets uit elk vak van de schijf van vijf.

Schijf van vijf Voedingscentrum
De Schijf van Vijf (bron: Voedingscentrum)


Aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen voor schoolkinderen (6-12 jaar)


Groente
Fruit
Bruin- of volkoren boterhammen
Aardappelen (of rijst, pasta)

Zuivel
Kaas
Vlees(waar), kip, vis, ei, vleesvervanger, peulvruchten
Ongezouten noten
Smeer- en bereidingsvetten


Drinkvocht
150 - 250 gram per dag
1,5 - 2 stuks
3 - 5 (6 voor jongens van 12 jaar)
3 - 4 kleine aardappels/opscheplepels, liefst volkorenpasta, -rijst of couscous)
2 - 3 glazen (of schaaltje)
½ - 1 plak
1 portie (50 - 100 g)

15 - 25 gram (handje)
30 - 40 gram (op de boterham en 1 eetlepel voor de warme maaltijd)


1- 1,5 liter (5 - 8 glazen, zuivel telt mee)

(bron: Voedingscentrum)

Tussendoortjes


Hieronder staan wat suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren:

Tips om de eetlust te bevorderen


  • Snoep en snacks remmen de eetlust.
  • Friszure gerechten kunnen de eetlust stimuleren, zoals een (klein) glaasje vruchtensap of tomatensap of stukjes fruit. Vet eten, snoep en frisdrank remmen de eetlust.
  • Zorg voor een goede voorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.
  • Zorg voor variatie als je kind niet van brood houdt. Bijvoorbeeld broodvervangers als knäckebröd, pap, yoghurt met muesli.
  • Zorg voor regelmaat, bijvoorbeeld na schooltijd eerst wat eten en daarna spelen, aan tafel eten, en liefst op vaste tijden.
  • Soms helpt het de tafel extra gezellig te dekken.
  • Zorg ervoor dat het eten er aantrekkelijk uitziet: niet te volle borden, variatie in kleur en bijvoorbeeld fruit in plakjes snijden.
  • Kondig het eten aan als het bijna klaar is. Soms vinden kinderen het lastig te moeten stoppen met spelen om te gaan eten.
  • Kijk ook of er een andere oorzaak is van het niet eten, te kort voor de maaltijd wat eten of drinken kan de eetlust remmen. Een kindermaag zit eerder vol! Ook vermoeidheid kan een rol spelen, eet als het kan op tijd!
  • Zorg dat uw kind genoeg beweegt, ongeveer 1 uur per dag. Dit kan ook actief buiten spelen zijn of fietsen en hoeft niet per se in de vorm van sporten.
  • Bij gebruik van methylfenidaat kunt u proberen op de tijden dat het medicijn uitgewerkt is wat te gaan eten en daarna de volgende dosis in te laten nemen.

Als uw kind een moeilijke groenten- en fruiteter is









Foldernummer: 0000587-10_18


Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien