Logo Erasmus MC.
Topbalk beeld rechts.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst


De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Fysiotherapie


Oefenschema Fysiotherapie

Oefenschema Fysiotherapie



PlaatjeUitvoeringSeries x Herhalingen

Draaien van de nek


Draaien van de nek
Rechtop zittend met de schouders ontspannen. Kijk zover als mogelijk over de schouder en houd deze stand even vast.
Zijwaarts kantelen van het hoofd
Zijwaarts kantelen van het hoofd
Rechtop zittend met de schouders ontspannen. Kantel het hoofd zover mogelijk zijwaarts naar de schouder terwijl u recht naar voren blijft kijken. Zorg er voor dat beide schouders niet opgetrokken worden.
Voorover en achterover kantelen van het hoofd


Voorover en achterover kantelen van het hoofd
Rechtop zittend met de schouders ontspannen. Kantel het hoofd rustig voorover richting borst (kin naar borst) en kantel daarna het hoofd zover mogelijk achter over (kin naar plafond / hoofd in de nek).
Voorwaarts heffen van de arm
Voorwaarts heffen van de arm
Rechtop zittend. Beweeg uw arm zover als mogelijk gestrekt voorwaarts met de duim omhoog.

Heffen van de schouders

Heffen van de schouders
Rechtop zittend met de schouders ontspannen.
Trek beide schouders tegelijkertijd op naar de oren terwijl de armen ontspannen langs het lichaam blijven hangen.



Opklimmen tegen muur

Opklimmen tegen de muur
Ga een stukje (15 cm) van de muur staan en ‘krabbel’ met beide handen tegelijkertijd langs de muur naar boven
Voorwaarts heffen van beide armen

Voorwaarts heffen van beide armen
Liggend / Zittende positie. In bidgreep armen gestrekt voorwaarts heffen tot langs de oren.
Borstspieren rekken

Borstspieren rekken
Rechtop zittend. Breng de ellebogen rustig naar achteren terwijl de handen in de nek blijven staan.
Zijwaarts heffen van de armen
Zijwaarts heffen van de armen
Liggend / Zittend / Staande met de rug tegen de muur. Beweeg uw arm zover als mogelijk gestrekt zijwaarts met de duim omhoog.
Handen achter de rug

Handen achter de rug
Rechtop zittend. Leg uw handen zo laag mogelijk op uw rug en schuif ze langs uw rug naar boven.
Elleboog buigen
Elleboog buigen
In lig of zittende positie. Buig uw arm zo ver mogelijk en strek deze vervolgens helemaal uit.
Voet draaienVoet draaien
In lig of in zittende positie. Draai met uw voeten rondjes, eerst linksom en dan rechtsom.
Enkels buigen en strekken
Enkels buigen en strekken
In lig. Trek uw voeten zo ver mogelijk naar u toe, duw ze daarna zo ver mogelijk van uw af. Houd uw hielen steeds aan het matras.

Knie buigen en strekken (buigen)

Knie buigen en strekken
In lig of in zittende positie
(= zwaarder). Duw uw knieën tegen het matras aan en beweeg uw tenen naar u toe. Schuif vervolgens de voet over het matras naar u toe, zodat de knie buigt.
Heffen van het been
Heffen van het been
In lig of in zittende positie
(= zwaarder). Hef het gehele been met de tenen naar het plafond gericht.




Foldernummer: 0000354-06_14


Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien